ahlan wasahlan!

selamat datang!

Jumaat, 17 Disember 2010

Wahai Wanita

Sesungguhnya Allah menjadikan wanita untuk menghiasi bumi ini kerana tanpa wanita dunia ini terasa sepi dan hambar untuk didiami. Sedangkan Nabi Adam a.s. sendiri berasa tidak seronok dan gelisah tinggal sendirian walaupun di syurga yang cukup indah dan sempurna dengan pelbagai kenikmatan. Lalu, Nabi Adam a.s. memohon kepada Allah agar dikurniakan seorang teman untuk berbicara, bergurau senda serta membina sahsiahnya, maka terciptalah Siti Hawa daripada tulang rusuk kiri Nabi Adam a.s. lantas semua kenikmatan syurga terasa wujud...




Sesungguhnya Allah s.w.t. telah menciptakan kaum hawa daripada tulang rusuk kiri kaum adam, bukan daripada tempat yang tinggi untuk dijunjung, bukan juga daripada kaki untuk dipijak atau ditindas, tetapi daripada tulang rusuk yang dekat dengan tangan untuk dibelai dan dekat dengan hati untuk disayangi dan dikasihi. Oleh itu, wanita seharusnya disayangi oleh lelaki, bukannya dipuja ataupun ditindas sesuka hati.





Lihatlah Peranan Wanita-Wanita Hebat Ini...


- Siti Khadijah r.a., tanpanya Rasulullah s.a.w. barangkali tidak mendapat dorongan yang sangat diperlukan untuk terus bangkit dan berjuang menyebarkan agama Islam.


- Siti Aisyah r.a., tanpanya hadith-hadith Rasulullah s.a.w. kemungkinan tidak tersebar kepada seluruh umat Islam terdahulu hingga kini.


- Fatimah Az-Zahrah, tanpanya Saidina Ali r.a. mungkin tidak akan menjadi menantu kesayangan Rasulullah s.a.w. dan juga khalifah Allah yang hebat.


- Asiah, tanpanya mungkin nasib Nabi Musa a.s. tidak terbela sejak bayi dan mungkin tidak menjadi penentang kepada suaminya sendiri Firaun yang kufur itu.


- Masyitah, tanpanya mungkin tidak terbukti betapa wanita sangat hebat dan boleh berpegang teguh pada keimanan walaupun maut menanti di depan matanya saja.


Dan, tanpa semua wanita, siapalah lelaki kerana lelaki juga akan lahir daripada perut ibunya yang juga adalah wanita...








Rahsia Wanita Yang Patut Diketahui Oleh Kaum Adam

1 - Bila seorang wanita mengatakan dia sedang bersedih, tetapi tidak menitiskan air mata, itu maksudnya dia sedang menangis di dalam hatinya.



2 - Wanita sukar mencari benda yang dibenci tentang orang yang dia sayang.

3 - Wanita secara lumrahnya sukakan pujian tetapi tidak tahu macam mana nak menerima pujian itu.

4 - Wanita suka meluahkan apa yang mereka rasa, melalui muzik, puisi, tulisan, dan juga lukisan.

5 - Jika bersikap terlalu serius boleh mematikan mood wanita.

6 - Semua wanita mahukan lelaki yang mencintai mereka sepenuh hati.

7 - Cinta pada wanita bermaksud kesetiaan, ambil berat, jujur, dan kebahgiaan tanpa sebarang kompromi.

8 - Satu ucapan "Hi" sahaja daripada seseorang yang disukainya sudah boleh membuatkan dia bahagia sepanjang hari dan senyum hingga ke telinga. :)

9 - Bila setiap kali gambar kelas keluar, benda pertama yang dicari oleh wanita adalah siapa yang berdiri di sebelah buah hatinya.

10 - Bila pertama kali lelaki yang disukainya memberi respon positif, contohnya menelefonnya, si gadis akan  bersikap acuh tak acuh, tetapi sebaik saja telefon diletak, hati si gadis akan menjerit keriangan..haha..


11 - Jika menyukai seseorang wanita, cuba mulakan dengan persahabatan, biarkan dia mengenalimu dengan lebih mendalam.

12 - Jika seorang wanita itu sering memberikan alasan setiap kali kamu ajak keluar, maknanya dia memang tak berminat denganmu.

13 - Jangan sesekali mengagak apa yang dirasakan oleh wanita itu!! Tanya dia sendiri!!

14 - Jangan sesekali beritahu perempuan yang mereka ini tak berguna langsung!! Padah menanti kamu..

15 - Senjata wanita adalah air mata...

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan